معرفی استانداردهای صنعت تابلوسازی و بررسی آن ها

استاندارد های صنعت تابلوسازی

استانداردهای صنعت تابلوسازی

استانداردهای صنعت تابلوسازی باید در حین تولید و ساخت تابلو رعایت شوند. در غیر این صورت نتیجه نهایی کار راضی کننده نخواهد بود. این استانداردها شامل فضای کارگاه , ابعاد تابلو , المان های بکار رفته در تابلو و ….. می شود. در این مطلب به طور کامل و جامع به معرفی استانداردهای صنعت تابلوسازی اشاره می کنیم. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از تابلو چلنیوم با کارشناسان ما در تابلو رویال تماس بگیرید.

 

چگونه این استاندارد ها مشخص می شوند ؟

استانداردهای صنعت تابلوسازی مانند صنایع دیگر در افزایش کیفیت نهایی کار تاثیر گذار هستند. هیچ گاه نمی توان تصور کرد که یک تابلوی تبلیغاتی بدون رعایت استانداردها ساخته شود. در غیر این صورت شاهد تبلیغی با تاثیر منفی خواهیم بود. استانداردهای صنعت تابلوسازی از جهات مختلفی قابل بررسی هستند.

فضای کارگاه

اولین فاکتوری که جزو استانداردهای صنعت تابلوسازی محسوب می شود فضای مناسب کارگاه است. اغلب کارگاه های تابلوسازی دارای فضایی بزرگ با تمام امکانات هستند که تمام مراحل ساخت و تولید تابلوها به بهترین نحو در آن انجام خواهد شد. هیچ کدام از کارگاه ها نمی توانند بدون در نظر گرفتن برخی از فاکتورها به فعالیت خود ادامه دهند.

ابزار مناسب

استفاده از ابزار آلات مناسب می تواند استاندارد و کیفیت ساخت تابلو را افزایش دهد. به طور مثال ابزارهایی مانند زاویه زن و دستگاه برش لیزری جزو ابزارهایی به شمار می روند که تمام تابلوسازان باید از آن ها استفاده کنند. تابلویی که حروف برجسته آن به وسیله دست زاویه دار شده اند نمی توانند در دسته تابلوهای استاندارد قرار بگیرند. زیرا این روش می تواند کیفیت و زیبایی نهایی کار را کاهش دهد. همچنین صرف زمان و زحمت بیشتر نیز مقرون به صرفه نیست و می تواند موجب کندی در روند تولید تابلو شود. برای اطلاعات بیشتر از لوازم تابلوسازی شما می توانید مقالات دیگر ما را مطالعه کنید.

طراحی

طراحی تابلو تبلیغاتی دارای استانداردهایی است. در ابتدای امر طرح اصلی تابلو در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کرل انجام می شود. طرح مورد نظر باید از نظر گرافیکی و ایده پردازی دارای استانداردهای صنعت تابلوسازی باشد. به طور مثال به کار گیری رنگ های مکمل و متضاد می تواند به میزان چشم گیری در افزایش زیبایی تابلو موثر باشد. استفاده از گرافیست های حرفه ای می تواند نتیجه کار را عالی کند. برخی از گرافیست های تازه کار به اصول اولیه طراحی بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی آشنا نیستند. به همین دلیل توصیه می شود که ساخت تابلو را به دست افراد متخصص و مجرب بسپارید.

 استاندارد های صنعت تابلوسازی

متریال

استفاده از متریال مرغوب جزو اصلی ترین استانداردهای صنعت تابلوسازی به شمار می رود. در سال های گذشته متریال بکار رفته در تابلوهای تبلیغاتی بسیار محدود بودند و اغلب تابلوها از جنس بنر بودند که بر روی یک اسکلت فلزی نصب می شدند. این نوع از تابلوها مقاومت پایینی نسبت به عوامل جوی مانند طوفان و تابش نور خورشید داشتند و بعد از گذشت مدت کوتاهی دچار رنگ پریدگی و پارگی می شدند. اما امروزه متریال مختلفی برای بکار گیری در تابلوسازی وجود دارد که می توان به ورق های پلکسی , چوب ترموود , استیل و … اشاره کرد. تابلوهای چلنیوم جزو تابلوهای پرطرفدار محسوب می شوند که غلب آن ها از ورق های پلکسی ساخته می شوند. ورق های پلکسی جزو استاندارد ترین متریال به شمار می روند که دارای جذابیت و زیبایی بی نظیری هستند.

حروف برجسته تابلوهای تبلیغاتی که با ورق های پلکسی ساخته می شوند دارای مزایای زیادی از جمله مقاومت در برابر تابش نور خورشید , عدم نفوذ آب , مقاوم به سرما و گرما و … هستند. به همین دلیل است که این نوع از متریال را می توان جزو فاکتورهای مهم در استانداردهای صنعت تابلوسازی محسوب کرد.

نورپردازی

امروزه کمتر تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر وجود دارد که فاقد نورپردازی است. نورپردازی از دیگر استانداردهای صنعت تابلوسازی است که می تواند علاوه بر افزایش جذابیت تابلو به زیباتر کردن چهره شهر نیز کمک کند. نورپردازی دارای اصول و قواعدی است که باید در هنگام ساخت تابلو به آن توجه کرد. به طور مثال لامپ های SMD و  LED جزو بهترین لامپ هایی هستند که می توان در تابلوهای تبلیغاتی به کار برد. زیرا کم مصرف هستند و انرژی زیادی تولید نمی کنند. همچنین ضد آب بودن آن ها باعث می شود تا در اقلیم هایی که دارای بارش باران و برف در طول سال هستند بتوانند از این نوع نورپردازی استفاده کنند.

ابعاد تابلو

استانداردهای صنعت تابلوسازی ایجاب می کند که ابعاد تابلو متناسب با مساحت مغازه و سردرب آن باشد. نصب تابلوی بزرگ بر سردرب مغازه ای کوچک به وضوح در ذوق مشتری خواهد زد. همچنین نصب تابلوی کوچک در مغازه و فروشگاه های بزرگ نیز موجب خواهد شد تا به خوبی در معرض دید مشتری قرار نگیرد. زیرا تابلوهای تبلیغاتی جزو ابزارهای جذب مشتری و افزایش رونق کسب و کار است.

 استاندارد های صنعت تابلوسازی

متن تابلو

متنی که باید بر روی تابلوی تبلیغاتی حک شود باید بسیار کوتاه و مختصر باشد. بهتر است از کوتاه ترین کلمات و عبارات استفاده کنید و پیام خود را به صورت تصویر بر روی تابلو درج کنید. زیرا برای مشتری جذابیت بصری ایجاد می کند. همان طور که می دانید حافظه دیداری افراد بسیار قوی است و اگر پیام خود را به خوبی در تابلو تصویر کنید تاثیر بسیار مثبتی بر ذهن مشتری خواهید گذاشت. کمپانی های بزرگ مانند اپل و نایک نیز از همین تصویر سازی استفاده کرده اند. تا جایی که امروزه هر فردی که نام اپل را می شنود سریعا لوگوی آن در ذهن او تداعی می شود.

کسب مجوز نصب تابلو

یکی از استانداردهای صنعت تابلوسازی که کمتر به آن پرداخته می شود کسب مجوز نصب تابلو از شهرداری است. هیچ کسب و کاری نمی تواند بدون دریافت مجوز اقدام به نصب انواع تابلو مغازه کند. همچنین پرداخت مالیات و هزینه های جانبی نیز از ضروریات است.

چه عواملی در قیمت تابلو موثر است ؟

پس از اینکه به بررسی استانداردهای صنعت تابلوسازی پرداختیم نوبت به این می رسد تا تاثیر این عوامل را بر قیمت و هزینه نهایی تابلوی تبلیغاتی بررسی کنیم. پس در این بخش با ما همراه باشید.

نوع تابلو

نوع تابلو تاثیر مستقیمی در هزینه نهایی آن دارد. در حال حاضر تابلوهای تبلیغاتی شامل مدل های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها دارای زیبایی و ویژگی های خاص خود می باشد. هر چه از متریال و ابزارهای بیشتری برای ساخت آن استفاده شده باشد و همچنین زمان و انرژی بالاتری صرف تولید تابلو شود هزینه و مبلغ بیشتری نیز بابت آن دریافت می شود. به طور مثال استفاده از ورق های پلکسی گلاس هزینه بالاتری نسبت به ورق های پلکسی ساده دارند. تابلوهایی مانند تابلو چلنیوم طلایی جزو گران ترین تابلوها محسوب می شوند زیرا ورق های طلایی در تولید آن ها استفاده شده است.

محل نصب

محل نصب تابلو در قیمت نهایی آن موثر است. هر چه تابلو در ارتفاع بالاتری از زمین نصب شود هزینه بیشتری باید بابت آن پرداخت کنید. زیرا زحمت و انرژی زیادی برای آن صرف می شود. البته توجه داشته باشید که بهترین مکان برای نصب تابلو دقیقا بر سردرب مغازه و فروشگاه است. اگر تابلو را در مکان دیگر و با فاصله نصب کنید تاثیر بالعکس بر مشتریان خواهد داشت.

نحوه ساخت

استفاده از ابزارهای مختلف در تابلوسازی جزو استانداردهای صنعت تابلوسازی محسوب می شود. در قدیم که ابزارهایی مانند دستگاه برش لیزری وجود نداشت تمام کارها با دست انجام می شد. اما از آن جایی که دستگاه های مدرن بسیار گران هستند هزینه تابلو سازی نیز به مراتب بالاتر و زحمت ساخت آن کاهش پیدا کرده است. زیرا دستگاه های برش لیزری در مدت زمان کوتاه تری اقدام به ساخت تابلو می کنند.

قطر قلم

قطر قلم همان قطر حروف است. میزان پهنای حروف را قطر قلم می نامند. حروف باید درشت و خوانا باشند تا از فاصله دور توسط مشتری دیده شوند. هر چه تابلو ابعاد بزرگ تری داشته باشد باید قطر حروف آن بیشتر باشد و طبیعتا متریال بیشتری برای ساخت آن در نظر گرفته می شود. قطر حروف در مرحله اول یعنی طراحی در فضای دیجیتال تعریف می شود.

زمینه تابلو

انتخاب زمینه تابلو به عهده مشتری است اما شرکت های تابلوسازی نیز وظیفه دارند در راستای استانداردهای صنعت تابلوسازی به مشتریان خود مشاوره بدهند. در حال حاضر گران ترین متریال برای زمینه کار ” چوب ” است. چوب هایی که در زمینه تابلو استفاده می شوند بسیار مقاوم هستند و طی فرآیندی خاص تمام رطوبت و باکتری های آن گرفته می شود. علاوه بر چوب شاهد بکار گیری از متریالی مانند شیشه ، کامپوزیت و PVC نیز هستیم که هر کدام از آن ها دارای زیبایی و جذابیت منحصر به فردی می باشد. متریالی که برای زمینه تابلو استفاده می شود باید در برابر عواملی همچون رطوبت ، بارش باران ، تابش مستقیم نور خورشید و … مقاوم باشد تا عمر طولانی داشته باشد. زیرا این عوامل باعث از بین بردن و تخریب مواد نامرغوب خواهد شد.

تابلوسازی در ایران

پس از اینکه به معرفی و بررسی استانداردهای صنعت تابلوسازی پرداختیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به تاریخچه این صنعت داشته باشیم. جالب است بدانید که تابلوسازی یکی از قدیمی ترین مشاغل و صنایع موجود در کشور ایران است. البته این شغل در تمام جهان دارای سابقه زیادی است و می توان منشا تابلوهای چلنیوم را کشور اسپانیا دانست. این کشور برای نخستین بار با استفاده از ورق پلکسی ساده اقدام به تولید تابلوهای تبلیغاتی کرد.

همان طور که اشاره شد تابلوسازی در کشور ایران از قدمت زیادی برخوردار است. در زمان های نه چندان دور از متریال و مواد مختلفی برای ساخت تابلو راهنما و تابلو تبلیغاتی استفاده می شد اما این تابلوها کیفیت امروزی را نداشتند. اغلب آن ها با بنرهای پلاستیکی تولید می شدند که فاقد مقاومت در برابر عواملی همچون نور خورشید بودند. این تابلوها به سرعت زیبایی و کیفیت خود را از دست می دادند و صاحب کسب و کار مجبور بود بعد از گذشت مدت زمانی ، اقدام به سفارش مجدد تابلو کند. اما از هنگامی که تابلوی چلنیوم وارد بازار ایران شد کمتر کسی به سراغ تابلوهای قدیمی و بنری می رود.

محبوب ترین تابلوهای تبلیغاتی

اگر بخواهیم به محبوب ترین تابلوهای تبلیغاتی اشاره کنیم باید از تابلو چلنیوم ، تابلو پانچ ، تابلو کریستالی ، تابلو نئون و … نام ببریم. هر کدام از این تابلوها با روش منحصر به فردی تولید می شوند و جلوه و زیبایی خاصی دارند. در ادامه به طور مختصر به معرفی و بررسی جوانب هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

استانداردهای صنعت تابلوسازی

تابلو چلنیوم

هنگامی که صحبت از استانداردهای صنعت تابلوسازی می شود اول از همه تابلو چلنیوم در ذهن افراد تداعی می شود. این تابلو جزو شناخته شده ترین انواع تابلوی مدرن محسوب می شوند که اغلب کسب و کارها آن را به عنوان یک ابزار مناسب برای معرفی خود به مخاطبین می دانند. برخی از افراد تصور می کنند که هزینه سفارش تابلو تبلیغاتی از نوع چلنیوم زیاد است در صورتی که اگر بخواهید به مزایای آن توجه کنید ،به این موضوع پی خواهید برد که نه تنها هزینه زیادی بابت آن پرداخت نخواهید کرد بلکه بصرفه نیز هستند.

تابلو پانچ

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که با استفاده از لامپ های SMD اقدام به نورپردازی حروف می شود. نورپردازی سبب می شود که انعکاس نور از سوراخ های ایجاد شده توسط دستگاه پانچ به زیبایی انجام شود و چشم هر بیننده ای را خیره کند. در ساخت تابلو پانچ که یکی از زیر مجموعه های تابلو چلنیوم محسوب می شود از ورق پلکسی استفاده می شود اما بر روی ورق توسط دستگاه CNC سوراخ هایی ایجاد خواهد شد که نور خیره کننده ای ایجاد می کند.

تابلو نئون

در حال حاضر تابلو نئون کاربرد کمتری در بین مشاغل مختلف دارد. زیرا نورپردازی آن توسط لامپ SMD انجام نمی شود بلکه از گاز نئون بدین منظور بهره گرفته خواهد شد. گاز نئون نیز به مرور زمان قدرت و یکنواختی خود را از دست می دهد و نیاز به شارژ مجدد دارد. به همین دلیل تابلو نئون علی رغم زیبایی ، دچار ایرادات فراوانی است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button