نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی چیست ؟

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی انکارناپذیر است زیرا از اصلی ترین متریال هایی است که در این صنعت کاربرد دارد. کامپوزیت به دلیل قابلیت های زیادی که دارد آن را تبدیل به یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت انواع تابلو و استفاده از آن به عنوان زمینه کار است. تیم تابلو رویال که یکی از برترین شرکت ها در زمینه ی ساخت تابلو چلنیوم، تابلو نئون و انواع تابلو مغازه است در این مطلب به نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی و بررسی جوانب مختلف آن خواهد پرداخت.

اهمیت نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی بسیار مهم است زیرا کاربرد وسیعی دارد و استفاده های مختلفی می توان از آن کرد. کامپوزیت دارای مزایا و ویژگی های زیادی است که می توان به مهم ترین آن ها یعنی مقاومت بی نظیر در برابر عوامل جوی و محیطی اشاره کرد. قابلیت خم کاری و حالت دادن به کامپوزیت از دیگر قابلیت های آن است که کامپوزیت را به فرم های مختلف تبدیل می کند.

کامپوزیت که به حالت ورق در صنعت تابلوسازی مورد استفاده قرار می گیرد شامل دو ورق آلومینیوم, دو لایه چسب و یک لایه پلی اتیلن است. ترکیب این مواد با یکدیگر کامپوزیت را می سازد که مهم ترین بخش آن آلومینیوم بکار رفته در کامپوزیت می باشد.

انواع کامپوزیت 

پانل 

کامپوزیت های پانل دارای هسته ای از جنس پلی اتیلن هستند که لایه های آلومینیومی با روکش بر روی هسته قرار می گیرند. قرار گیری آلومینیوم بر روی هسته ای از جنس پلی اتیلن موجب می شود تا کامپوزیت به مرور زمان ورقه ورقه نشود و کیفیت خود را حفظ کند.

پانل نانو 

همان طور که می دانید تکنولوژی نانو موجب ارتقای کیفیت و مرغوبیت متریال می شود. کامپوزیت هایی که به نام پانل نانو در بازار موجود هستند از این تکنولوژی بهره می برند و به شدت ضد آلایندگی های محیطی می باشند. کامپوزیت های پانل نانو مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی نامناسب و مشکلاتی از قیبل آتش سوزی دارند.

پانل طیف دار 

کامپوزیت های پانل طیف دار تنوع زیادی در رنگ دارند و دست مشتری را در انتخاب باز می گذارد. همچنین این نوع از کامپوزیت ها در دو نوع مات و براق موجود هستند که علاوه بر صنعت تابلوسازی می توان از آن ها در دکوراسیون داخلی و خارجی منازل و شرکت ها نیز استفاده کرد. زیرا کامپوزیت های پانل طیف دار خاصیت میرور بودن دارند که به زیبایی آن می افزاید. قیمت این نوع تابلو از قیمت تابلو چلنیوم مناسب‌تر است.

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی

نکات مهم در انتخاب کامپوزیت 

یکی از نکات مهمی که در انتخاب کامپوزیت مهم است ضخامت و الیافی است که در آن استفاده می شود. در حال حاضر برندهای مانند آلوباند و آلومکس در بازار موجود هستند که از مرغوبیت بالایی برخورداراند. همچنین برندهایی نظیر اطلس باند، گلری باند و آلکواستون نیز از کیفیت بالایی بهره مند هستند. این برندها کامپوزیت را در ضخامت های مختلفی مانند 3 میلی متر و 5 میلی متر عرضه می کنند که وجود تنوع رنگ در آن ها جذابیت آن ها را بیشتر می کند.

بسیاری تابلوسازان از نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی مطلع هستند و از آن به عنوان زمینه تابلو استفاده می کنند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد زیرسازی مناسب برای بکارگیری کامپوزیت است. آب بندی و تراز بندی نیز از دیگر فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مزایای استفاده از تابلو کامپوزیت

نصب سریع 

سرعت و کیفیت دو مولفه مهم در تابلوسازی محسوب می شوند. کامپوزیت به دلیل ساختاری که دارد خیلی راحت نصب می شود. نصب آن به حدی راحت و سهل است که می توان آن را در ارتفاعات زیاد نیز به آسانی نصب کرد.

وزن کم 

شاید تصور کنید که بکارگیری چندین متریال در ساخت کامپوزیت موجب افزایش وزن آن خواهد شد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و کامپوزیت جزو معدود متریال بکار رفته در صنعت تابلوسازی است که به دلیل وزن کم و سبک بودن مورد استفاه قرار می گیرد.

تنوع 

تنوع در طرح و رنگ یکی از ویژگی های مهم کامپوزیت است که آن را برای مشتریان جذاب می کند. فرقی نمی کند که شما می خواهید از این متریال در تابلو سازی استفاده کنید یا دکوراسیون داخلی. زیرا شما می توانید بهترین و مناسب ترین رنگ آن را بر اساس سلیقه و هماهنگی با سایر بخش ها انتخاب کنید.

مقاوم در برابر رطوبت 

یکی از دلایل اینکه نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی از اهمیت زیادی برخوردار است مقاومت آن در برابر عواملی مانند رطوبت است. رطوبت هوا در بسیاری از شهرهای کشور بالاست و بکار گیری کامپوزیت در ساخت تابلو موجب می شود تا در برابر این عامل محیطی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

عمر بالا 

در ابتدای مطلب به مواد بکار رفته در کامپوزیت اشاره کردیم. وجود آلومینیوم در آن عمر کامپوزیت را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. زیرا آلومینیوم ضد پوسیدگی, خوردگی و تخریب است و عمر بالای آن موجب می شود تا کامپوزیت تبدیل به یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت انواع تابلوی تبلیغاتی باشد.

ضد حریق 

کامپوزیت دارای مقاومت گرمایی است. بدین معنی که در برابر عواملی مانند حریق و آتش سوزی بسیار مقاوم است و توانایی تحمل دما تا 400 درجه را دارد. علاوه بر این کامپوزیت مقاومت بی نظیری نیز در برابر اشعه ماورای خورشید و پرتوهای مضر دارد. به همین دلیل بعد از گذشت مدت های طولانی نیز شاهد عدم رنگ پریدگی در تابلو خواهیم بود.

عدم جذب گرد و غبار 

کامپوزیت ها مانند سایر متریال با گذشت زمان گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند و معمولا ظاهر تمیز, درخشنده و براق خود را حفظ می کنند. اما بهتر است هر چند وقت یک بار با استفاده از یک دستمال تمیز و شوینده ای مناسب اقدام به تمیز کردن آن کنید.

نقش تابلو کامپوزیت در تابلوسازی 

نحوه تمیز کردن تابلو کامپوزیت 

طبیعی است که نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از تابلو می تواند تاثیر زیادی در افزایش طول عمر آن داشته باشد. هنگامی که می خواهید اقدام به تمیز کردن سطح کامپوزیت کنید باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید .

در اولین مرحله باید سطح تابلو را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. گاهی اوقات وجود شن ریزه در سطح تابلو موجب می شود تا هنگام تمیز کردن آن خط و خش بر روی آن ایجاد شود.

بعد از اینکه از تمیز شدن سطح تابلو مطمئن شدید باید با استفاده از یک شوینده ملایم و دستمال لطیف اقدام به تمیز کردن کامپوزیت کنید.

اگر تابلو توسط لامپ های ال ای دی و اس ام دی نورپردازی شده است بهتر است قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن آن کنید ابتدا برق را قطع کنید. زیرا خطر برق گرفتگی وجود دارد.

بعد از تمیز کردن و خشک شدن تابلو می توانید برق را وصل کنید.

قیمت تابلو کامپوزیت 

قیمت تابلو کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان قیمتی ثابت را برای آن در نظر گرفت. اما طبیعتا هر چه که ابعاد تابلو, ضخامت آن و … بیشتر باشد هزینه آن نیز بیشتر خواهد شد. زیرا نیاز به زمان, دقت و متریال بیشتری در روند ساخت خواهد داشت.

طول عمر تابلو چلنیوم

بخش عمده هزینه یک محصول در طول عمر آن در مرحله توسعه محصول تعیین می شود. این مرحله به ویژه در مورد مواد کامپوزیتی فیبر کربن بسیار مهم است، زیرا گزینه‌های جایگزین، ترکیبی از مواد و فرآیندهای تولید زیادی برای انتخاب وجود دارد.
انتخاب های انجام شده در مرحله توسعه محصول تاثیر قابل توجهی بر روی قالب، مواد و هزینه های ساخت در مرحله تولید کامپوزیت دارد.
طراحی قطعات کامپوزیت فیبر کربنی مستلزم آشنایی با خواص مواد و امکانات ارائه شده توسط تکنیک های مختلف ساخت است.
طراحی محصول اغلب با مرحله پیش طراحی شروع می شود که به ما امکان می دهد ویژگی های مهم محصول مانند هزینه ساخت، جرم و استحکام آن را تعیین کنیم. این از تصمیم گیری هنگام در نظر گرفتن مواد کامپوزیت فیبر کربنی مختلف برای محصول جدید پشتیبانی می کند.

کامپوزیت های فیبر کربن انتخاب مناسبی هستند زیرا:

  • در تابلوسازی، کامپوزیت ها در مقایسه با فولاد بیش از 50 درصد و در مقایسه با آلومینیوم 30 تا 40 درصد در وزن صرفه جویی می کنند.
  • استحکام یک ساختار کامپوزیت به دقت بهینه شده است.
  • کامپوزیت را می توان انبساط حرارتی کوچک، ناچیز یا منفی داد.
  • فرکانس های طبیعی را می توان در سطوح دلخواه تنظیم کرد.
  • کامپوزیت طراحی های خلاقانه و چشمگیرتری را نسبت به مواد معمولی دارد.
  • درجه یکپارچگی ممکن است افزایش یابد: هرچه اجزای کامپوزیت و مونتاژ کمتری درگیر باشد، مشکلات تحمل کمتری رخ می دهد.

سازه ها می توانند مواد و اجزای مختلف را ترکیب کنند

کامپوزیت ها، فلزات، درج ها و عناصر نخ.

مواد کامپوزیت معیارهای اندازه‌گیری جدید را امکان‌پذیر می‌سازد

  • اندازه‌گیری در مقایسه با فولاد و آلومینیوم با نرخ کشش دو برابر امکان‌پذیر است.
  • اجزای کامپوزیت می توانند به مقاومت تقریبا نامحدودی در برابر لرزش و خستگی
  • تزریق خلاء، قالب‌گیری انتقال رزین (RTM) و فرآیندهای مختلف پرس مانند پیش‌آب‌سازی، ترکیب قالب ورق (SMC) و فیبر کربن فورج شده، ما را قادر می‌سازد تا محصولات کامپوزیت فیبر کربنی تولید کنیم که از نظر کیفیت بسیار یکنواخت و دارای کیفیت سطح عالی هستند.
  • کامپوزیت یک ماده محبوب است که از یک هسته عایق تشکیل شده است که
  • بین دو روکش فلزی یا پلاستیکی قرار گرفته است.
  • آنها به طور گسترده برای دیوارهای خارجی، سازه های داخلی و ساخت سقف در صنایع مختلف از جمله سردخانه، انبارداری، غذا، هتل ها و سایر محیط هایی که استانداردهای بهداشتی دقیق را رعایت می کنند، استفاده می شوند.

کامپوزیت به دلیل ویژگی های زیر گزینه مطلوب تری هستند

  • سبک وزن
  • ساخت آسان
  • امکان شستشوی سریع
  • هزینه کمتر در مقایسه با سایر مواد

تابلو کامپوزیت از چه قسمت هایی تشکیل شده

تابلو کامپوزیت دارای سه بخش زیرین، رویه، محافظ که در زیر هر سه را بررسی میکنیم:

بخش زیرین تابلو

بخشی شبکه بندی شده از مصالح فلزی میباشد که برای ساختن قاب از ان استفاده میشود.

بخش رویه تابلو

شامل قسمتی از تابلو است که از کاموزیت است و دیده میشود که رنگ ها و طرح های مختلف دارد و ساخت ایران و خارج دارد.

بخش محافظ تابلو

در قسمت نهایی ورق های کامپوزیت باید آب بندی شوند و قسمت زیرین تابلو پوشانده شود.

 

بخش محافظ تابلو

تابلو کامپوزیت چگونه نصب میشود

تابلو کامپوزیت به دو روش فیکسینگ و هنگینگ نصب میشود که در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم:

روش فیکسینگ

ابتدا یک قاب فلزی در جایی که باید تابلو نصب شود متصل میشود این قاب از قوطی ساخته میشود و در آخر ورق کمپوزیت برش داده میشود و روی قاب فیکس میشود.

روش هنگینگ

این روش تفاوت آنچنانی با با روش قبل ندارد اما بجای استفاده از پیچ یا پرچ ورق ها روی قاب آویز میشوند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button