بررسی آنادایز کردن تابلو چلنیوم

آنادایز کردن تابلو چلنیوم

 آنادایز کردن تابلو چلنیوم 

به زبان ساده آنادایز کردن تابلو چلنیوم به معنی اکسید کردن تابلو است. زمانی که تابلو و  فلزات مربوط به آن اکسید می‌شوند مقاومت آن در برابر عوامل محیطی به شدت افزایش پیدا می‌کند. اگرچه آنادایز کردن بر قیمت تابلو چلنیوم می‌افزاید اما به همان اندازه به مقاومت، کیفیت و ماندگاری تابلو می‌افزاید.

اکسید کردن یا آنادایز کردن تابلو چلنیوم به دو روش شیمیایی و الکتروشیمیایی انجام می‌شود که در این مقاله علاوه بر پرداختن به این دو روش به جوانب مختلف آنادایز کردن تابلو چلنیوم مزایای آن اشاره می‌کنیم.

شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات تخصصی در زمینه تابلو چلنیوم با کارشناسان تابلو سازی رویال در ارتباط باشید.

آنادایز کردن تابلو چلنیوم

آنادایز کردن تابلو چلنیوم چیست و به چه دلیل انجام می شود؟ 

آنادایز یا اندودایز (Anodizing) فرآیندی است که به کمک آن پوششی محافظتی از معدن چلنیوم (آلومینیوم) بر روی سطح تابلو ایجاد می‌شود. این فرآیند به طور گسترده‌ای در صنعت تابلو سازی و قطعات چلنیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنادایز کردن تابلو چلنیوم می‌تواند به عنوان یک روش حفاظتی از تابلو چلنیوم در برابر خوردگی، سایش و سایر آسیب‌های مکانیکی عمل کند و همچنین از نظر ظاهری جلوه‌ای متنوع‌تر به تابلوها بخشیده می‌شود.

مراحل آنادایز کردن تابلو چلنیوم معمولاً به صورت زیر است:

تمیز کردن سطح

ابتدا تابلو چلنیوم از ذرات زائد و روغن‌های سطحی پاک‌سازی می‌شود تا سطح آماده‌ای برای فرآیند آنادایز باشد.

قرار دادن تابلو در حوضچه الکترولیتی

تابلو چلنیوم به عنوان آند در حوضچه حاوی الکترولیت قرار می‌گیرد و به منبع تغذیه الکتریکی متصل می‌شود.

اعمال جریان الکتریکی

با تغذیه جریان الکتریکی، اکسیژن آب حل شده از حوضچه الکترولیتی به سطح تابلو می‌روند و باعث اکسیداسیون و تشکیل پوشش اکسید ضخیمی می‌شود.

رنگ‌آمیزی (اختیاری)

در برخی موارد، پس از آنادایز، می‌توان به وسیله رنگ‌های خاص پوشش رنگی بر روی تابلو ایجاد کرد تا ظاهر آن بهبود یابد یا برای مصارف زیبایی‌شناسی استفاده شود.

نهایی‌سازی

در این مرحله، تابلو از حوضچه الکترولیتی خارج می‌شود و از هر چسبندگی الکترولیتی پاک می‌شود.

روش های مختلف در آنادایز کردن تابلو چلنیوم 

دو روش در آنادایز کردن تابلو وجود دارد به نام روش ” شیمیایی ” و ” الکتروشیمیایی

در روش شیمیایی هیچ دخالت انسانی انجام نمی‌شود اما در روش دوم اکسید کردن به وسیله انسان انجام می‌شود.

آنادایز کردن تابلو چلنیوم به روش شیمیایی 

همان طور که اشاره کردیم در این روش هیچ دخالت انسانی انجام نمی‌شود و فلز به طور در مجاورت قرار گرفتن در برابر عوامل محیطی دچار اکسید می‌شود. این عوامل ممکن است هوای مرطوب , بارش باران های اسیدی و… باشد.

آنادایز کردن تابلو چلنیوم به روش الکتروشیمیایی 

این روش بر خلاف روش کاملا با دخالت انسان انجام می‌شود. بدین ترتیب که اکسید فلز در شرایطی کنترل شده بر روی سطح انجام می‌شود که موجب افزایش چشم گیر مقاومت آن خواهد شد. زمانی که عمل انادایز کردن بر روی تابلو چلنیوم انجام می‌شود ضخامت لایه محافظ نسبت به اکسیداسیون معمولی چندین برابر می‌شود.

قطری که بر روی فلز ایجاد می‌شود حدود 5 میکرون است که می‌تواند به خوبی سطح فلز را در برابر سایش نیز مقاوم کند. به همین دلیل است که تابلوهای چلنیوم در برابر سایش و خط و خش به شدت ایمن هستند و همین مساله موجب می‌شود که در طی سال های طولانی تابلو ظاهر خود را حفظ کند .

آنادایز کردن تابلو چلنیوم5 مرحله آنادایز کردن تابلو چلنیوم چیست؟ 

این روش در پنج مرحله مهم و اساسی انجام می‌شود که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم :

مرحله اول 

در این مرحله باید سطح تابلو به خوبی توسط موادی مانند حلال ها و مواد قلیایی به خوبی پاک شود به نحوی که عاری از هر گونه آلودگی باشد.

مرحله دوم 

 بعد از پاکسازی سطح تابلو نوبت به این می رسد که سطح را مات سازی کنید. این عمل به وسیله محلولی به نام محلول سودا انجام می‌گیرد که خاصیت لایه برداری نیز دارد. اگر در مرحله اول نتوانستید به خوبی سطح را پاکسازی کنید نگران نباشید زیرا در این مرحله پاکسازی به علاوه لایه برداری انجام می‌شود.

مرحله سوم 

در این بخش پوشش اکسیداسیون به وسیله جریان بر روی سطح پاشیده می‌شود. استفاده از جریان برق در این مرحله به دلیل پاشش یکنواخت مواد بر روی آلومینیوم استفاده می‌شود .

مرحله چهارم 

در این مرحله باز هم از نیروی برق کمک گرفته می‌شود اما با این تفاوت که از نمک فلزات معدنی به رنگ کردن سطح آلومینیوم پرداخته می‌شود.

مرحله پنجم

بعد ازبه اتمام رسیدن همه‌ی مراحل بالا نوبت به آب بندی سطح آلومینیوم می‌رسد. با انجام این کار تمام سوراخ های به وجود آمده بر اثر اکسیداسیون الکتروشیمیایی باید هیدراته و پر شوند.

 مزایای آنادایز کردن چلنیوم 

آنادایز کردن یا اکسیداسیون الکتروشیمیایی فلزات فقط مختص به صنعت تابلو سازی نیست بلکه در بسیاری از صنایع دیگر با فلزات سر و کار دارند مانند صنعت هواپیما سازی , در و پنجره سازی و … نیز کاربرد دارد. اما آنادایز کردن فلزات در صنعت تابلو سازی چه مزیت هایی دارد؟

آنادایز کردن تابلو چلنیوم 

افزایش قدرت چسبندگی 

به طور معمول تابلوهای چلنیوم رنگ آمیزی می‌شوند. زمانی که آنادایز به روش الکتروشیمیایی بر روی آن ها انجام می‌شود موجب به وجود آمدن سطح فعال شیمیایی می‌شود که در نتیجه قدرت چسبندگی رنگ بر روی آن بلاتر می رود و شرایط مناسب تری را برای رنگ آمیزی به وجود خواهد آورد.

افزایش قابلیت آبکاری 

اگر قصد داشته باشید که بر روی تابلو چلنیوم عملیات آبکاری انجام دهید آنادایز کردن آن می‌تواند به شما کمک زیادی کند زیرا فلزاتی که به این روش اکسیداسیون می‌شوند دارای سطوح مناسب تری برای انجام این کار خواهند بود و کیفیت و زیبایی کار به میزان زیادی بالا می‌رود.

 افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون طبیعی و خوردگی

زمانی که اقدام به اکسیداسیون الکتروشیمیایی می‌کنید از بروز اکسید طبیعی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این ایجاد پوشش محافظ بر روی سطح آلومینیوم موجب افزایش مقاومت در برابر انواع خوردگی خواهد شد.

افزایش زیبایی و کیفیت کار

آنادایز کردن به این دلیل که موجب به وجود آمدن سطحی درخشان بر روی فلز می‌شود می تواند به میزان زیادی بر کیفیت و زیبایی کار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود.

عایق بندی سطح فلز 

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های آنادایز کردن فلزات که می‌توان به آن اشاره کردن افزایش مقاومت آن ها در برابر عبور جریان برق است. فلزی که به روش الکتروشیمیایی اکسیداسیون شده می‌تواند در برابر چند هزار ولت جریان برق نیز مصون شود.

 

افزایش تابندگی سطح 

سطح آلومینیوم بعد از انجام این کار می‌تواند حرارت را به خوبی به خود جذب کند و آن را به زیبایی انعکاس دهد. این ویزگی از موارد بسیار مهم در آنادایز کردن است.

محافظتی به قطر 4 میلی متر 

اکسیداسیون فلزات می تواند لایه ای محافظ تا قطر 4 میلی متر بر روی آن ها ایجاد کند و آن ها را به شدت در برابر سایش ایمن کند. این مواد سختی بالایی دارند و می توانند ظاهر تابلو را در طی چند سال مانند روز اول حفظ کنند.

قیمت آنادایز کردن تابلو چلنیوم 

همان طور که می‌دانید انجام این نوع عملیات به عوامل مختلفی مانند ابعاد تابلو , قطر حروف و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد و نمی‌توان قیمتی قطعی را برای آن در نظر گرفت.

 

آنادایز تابلو چلنیوم معمولاً به عنوان یک روش بهینه‌سازی سطح استفاده می‌شود و می‌تواند به ویژه در صنایع خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و مصارف صنعتی مختلف کاربرد داشته باشد. این فرآیند می‌تواند مقاومت کوروزیونی و سایشی قطعات را بهبود داده و به دلیل ظاهری جذاب محصولات چلنیومی را تحت تأثیر قرار دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button